November 8, 2011

MF DOOM - Operation: Doomsday (1999)


Albumul solo al Dragonaşului este ok, dar cam scurt pentru gusturile mele. L-am întors deja pe vreo câteva părţi, dar curând am început să simt nevoia de mai mult. Mi-am amintit atunci de MF DOOM, de care tot auzeam vorbindu-se cu teamă şi admiraţie în urmă cu vreo câţiva ani, aşa că m-am încumetat şi am încercat albumul său de debut, Operation: Doomsday.

Născut în Londra şi crescut în New York, Daniel Dumile alias MF DOOM are o istorie personală interesantă, deşi zbuciumată. Întocmai ca un villain din comic books, Daniel Dumile a trecut printr-o tragedie personală care l-a deformat şi schimbat profund. Din cenuşa fostului său sine, s-a născut MF DOOM, un personaj malefic inspirat în mod evident după celebrul Doctor Doom din comics-urile cu The Fantastic Four. Ascuns în spatele unei măşti metalice, acest răufăcător şi-a creat propriul stil de hip-hop, Operation: Doomsday fiind alcătuit din instrumentale simpluţe, dar catchy, pline ochi cu sample-uri din filme şi cântece. Peste acestea, MF DOOM scuipă cu tenacitatea unui individ cu mii de planuri de cucerire a lumii rime complexe şi refrenuri scurte, căcându-se moale cu flow de-ţi lasă gura apă.


Nu mă încântă foarte tare dat gangsta shit, adică hip hop-ul ăla băşit despre cartiere, puşcărie, poliţie, droguri, târfe, pistoale, pitbulli şi alte rahaturi de-astea cu care nu pot să relaţionez. De aceea, stilul lejer, laid-back, încrustat cu sample-uri jazz şi soul delicioase, al lui MF DOOM mă coafează mult mai bine, iar Operation: Doomsday este în playlist-ul meu de vreo două săptămâni încoace şi nu trece nici o zi fără să ascult măcar o dată piesele mele preferate de pe album, Doomsday şi Rhymes Like Dimes. Discografia lui este foarte stufoasă, numărând peste 10 albume de studio şi, dacă nu era suficient, aflaţi că mai este implicat şi în alte proiecte, precum Madvillain sau DANGERDOOM.

Marco mi s-a destăinuit recent că şi el este fan MF DOOM, aşa că de-acum înainte asta o să ascultăm atunci când o să jucăm barbut cu banii pe jos, ca la Constanţa, cum ne place nouă. Numai minunăţii se întâmplă.

No comments:

Post a Comment